tisdag 12 april 2011

Linssoppans dag

Det gick ett rykte i bloggvärlden att idag var linssoppans dag. Efterforskningar visade att det var tre glada matbloggare, bl.a. Lotta Brinck, som tyckte att Liv-dagen var en utmärkt dag för att fira en lite styvmoderligt behandlad råvara.

Lallamens grönsakssoppa med groddade linser


Maken var definitivt inte övertygad. Han fick troligen lite för höga doser gryn och grödor under 70-talets  hälsovåg. Svärmor däremot håller stilen ännu och då hon just nu är på efterlängtat besök innebär det att i mitt fönster frodas både groddade linser och mungbönsgroddar.
Min kära kursare Silvia skrev redan i morse att hon skulle göra soppa med röda linser, morot och tomat. Det är ju så våldsamt gott men jag fick för mig att jag skulle fixa till något med de groddade linserna istället och så här blev det...

Mild grönsakssoppa med groddade linser
1-2 portioner
1 morot
1 gul lök
1 stjälk citrongräs
rapsolja
1 klyfta vitlök
1,5 tsk riven färsk ingefära
1 grönsaksbuljongtärning
5 dl vatten
stammarna från ett broccolistånd
2 msk creme fraiche
salt, chili flakes
1 rejäl näve groddade gröna linser

Riv morötterna grovt och hacka löken. Skär av nedre delen på citrongräset och banka på stjälken med baksidan av en kniv så att det blir lite mosigt. Skiva stammarna från broccolin i mindre bitar. Fräs snabbt lök, morot och citrongräs i rapsolja på medelhög värme. Tillsätt ingefära och pressa i vitlök. Tillsätt vatten, buljong och broccoli. Koka under lock tills allt blivit mjukt.
Mixa soppan och koka sedan upp den igen med lite creme fraiche. Smaka av med chili flakes och eventuellt lite salt.Slå upp i en vacker skål och lägg i de groddade linserna. Ät tillsammans med en skiva god surdegslimpa.

2 kommentarer:

  1. Men åh, citrongräs har jag lyckats förtränga alldeles för länge!
    Groddade gröna linser ger en annan smak gissar jag, måste provas vid tillfälle. Tack för inspirationen :)

    SvaraRadera
  2. Vill din svärmor komma hem till mig och grodda lite också?! Har tänkt på det nu länge men får inte riktigt ändan ur ;) Nästa gång ska jag nog prova en annan variant än den "vanliga" linssoppan, kanske din! Men först blir det fisksoppan :D

    SvaraRadera