måndag 21 mars 2011

Coleslaw Lallamen

Kvällens middag blev en kycklingmacka med sallad, rödlök och parmesankräm. Till det min goda coleslaw

400 g vitkål
1 morot
2 äpplen
1 dl turkisk yoghurt
1 dl gräddfil
1 msk majonnäs
1 msk äppelcidervinäger
1 msk flytande honung
1 tsk sambal oelek
1 tsk fransk senap

Strimla vitkålen fint, gärna med en osthyvel. Själv orkar jag sällan det utan jag hackar den i matberedaren istället till lite lagom smått.
Koka upp en liter vatten och häll över den strimlade vitkålen för att slaka den. Jag tycker den ska ha spänsten kvar ordentligt och tömmer av vattnet efter bara några sekunder men vill man ha lite mjukare kål på en gång kan man låta vattnet vara kvar 2-3 minuter istället innan man häller över det i durkslag.
Riv morot och skalat äpple på grova sidan av rivjärnet.
Blanda ihop alla ingredienserna till dressingen.
Vänd ihop kål, äpple och morot och rör sedan ihop med dressingen. Smaka av med salt.

4 kommentarer:

  1. åhhh.. mmm... dreggel... taaack för den här bloggen... fortsätt... :)))

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag lovar att jag ska fortsätta :)

    SvaraRadera
  3. jag länkar till dig på min blogg, hoppas det är okey :))

    SvaraRadera
  4. Helt okej :-) Tackar och bockar för det med.

    SvaraRadera