torsdag 3 mars 2011

Favoritblandning


Kvällens middag: Fläskkotlett med varm pastasallad.


Jag älskar verkligen snabbstekta sockerärtor och rödlök. Ikväll blev det en näve överbliven pasta, ett par champinjoner, röd paprika och några körsbärstomater som fick göra sällskap. En pressad vitlöksklyfta, en nypa flingsalt och några chiliflakes satte smak på det hela. Man behöver faktiskt väldigt lite salt för det är så fulla smaker i grönsakerna själva.

När jag steker använder jag gärna rapsolja. Det är en olja fylld med nyttigt fett, neutral smak och tål relativt höga temperaturer. För min del använder jag i huvudsak hellre rapsolja än olivolja. Det är bara de gånger jag är ute efter just olivoljesmaken jag använder den. Ur nyttighetssynpunkt har rapsolja minst lika bra sammansättning och egenskaper och kan dessutom produceras i vårt eget land och slippa långa transportsträckor. Kallpressad rapsolja är jättegod i dressingar och kalla såser men kan få en lite bitter smak vid upphettning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar