torsdag 24 mars 2011

Ta vara på maten

Varje år slänger svenska hushåll ofattbara 900 000 ton mat. Av det är mer än hälften sådant som skulle gå att använda. Visst är det en skrämmande tanke att varje person i Sverige släpar hem ett kilo mat som man betalat för i affären varje vecka bara för att stoppa det i soptunnan...

Studier visar att det finns många olika orsaker till detta. En kan vara att vi helt enkelt har råd och det har blivit en livsstil vi har. Verkar ju inte helt otroligt med tanke på det konsumtionssamhälle vi lever i.
Men en annan viktig orsak tror man är att folk har svårt att tolka "bäst före"-märkningen. På vissa känsliga livsmedel står det ett sista förbrukningsdatum och efter det datumet är det förbjudet att sälja varan. Det gäller t.ex. fisk, köttfärs och rå kyckling. På övriga livsmedel står det istället ett bäst före-datum men tyvärr tolkar väldigt många även detta datum som att maten därefter blir otjänlig och så är det alltså inte.
Bäst före datum är den tidsperiod producenten lovar att en vara som är förvarad på rätt sätt i oöppnad förpackning är som allra bäst. Det betyder alltså inte att den är dålig eller farlig därefter. Väldigt många varor har lång hållbarhetstid även efter bäst före och ofta handlar det om att smakförsämringar kommer smygande därefter, inte en bakterieinvasion.

Vi har fått både näsa, tunga, ögon och sunt förnuft. Använder vi dem istället för en tryckt siffra på förpackningen blir matsvinnet garanterat mindre. Mejerivaror är en sådan grupp livsmedel där man kommer långt med lukt och smak. Smakar det och luktar okej så är det i regel okej! Enkel regel, eller hur?

Själv hittade jag en kvarglömd burk Keso i kylen förra veckan. Den hade bäst före i januari men stod längst in där jag vet att det är riktigt kallt och den var oöppnad så jag tänkte att jag kollar om den luktar och smakar bra. Nu är jag ingen cottage cheese-älskare så "smaka bra" i det här fallet är ett relativt begrepp men den smakade och luktade i alla fall som vanligt. Resultatet blev en god dessert eller mellanmål...
Kesokaka med lättmosade hallon och en lite klick gammaldags vaniljglass. Säger som Maria Montazami - Mums!!!
Falsk Ostkaka

500 g Keso eller annan cottage cheese
3 ägg
0,5 dl grahamsmjöl (eller vetmjöl)
0,75 dl hackad mandel
2 dl mjölk
Socker efter behag och en gnutta salt

Blanda ihop och häll i en välsmord form
Grädda i 200 grader ca 40 minuter
Servera ljummen med sylt och kanske en klick lättvispad grädde

3 kommentarer:

  1. Tack för tipsen! Låter som jag kan lyckas tömma min burk trots allt ;-)
    Ser att du lagat pulled pork. Jag måste testa detta någon gång, det låter så gott!

    SvaraRadera
  2. Ja jag tror också folk är alldeles för rädda för bäst-före-datum. Jag lärde mig av min pappa att man visst kan dricka mjölk som är både en och två kanske fler bara över. Bara det luktar och smakar okej som sagt. Och min mamma frös in minsta lilla gnutta överbliven mat för att inget skulle förfaras...så jag har att brås på. Mina föräldrar är födda på 30-talet, så de är av den gamla stammen som sparade och vände på slantarna. Glad att jag fått ärva ekonomisk tänk från dem :) Gäller även att laga kläder istället för att bara slänga o dyl. Dock är vet jag inte hur man stoppa sockor...min mamma däremot satt och stoppade med sockan en cm från ögat...hon är synskadad. Undrar hur många som skulle göra så idag...? Slut på svammel :-)

    SvaraRadera
  3. Remsan: Varsågod för tipset :-) Det är märkvärdigt hur svårt det kan vara att få tomt i de där vita gryn-burkarna... Och som sagt, pulled pork är en riktig hit.
    Makena: Lappa och laga har tyvärr aldrig blivit min melodi. Är så tacksam att jag har en fantastisk svärmor som kan hjälpa mig med den saken (speciellt efter nya golvet kom på förskolan...)

    SvaraRadera