söndag 20 mars 2011

Pulled pork


Jag har läst om det på många ställen. Första gången tror jag var hos MatälskarenTaffel.se - en sagolikt inspirerande matsajt. Sedan dess har många bloggare varit lyriska och även sådana som ICA och Svenskt Kött har hakat på trenden.

Och häromdagen hade äntligen turen för "dragen gris" kommit till Lallamens skafferi. Min vana trogen körde jag lite på känn men något i den här stilen var det...

Pulled Pork

1,5 kg benfri fläskkarré
1 dl rapsolja
1/2 dl ketchup
5 pressade vitlöksklyftor
1 msk whisky
1 skvätt äppelcidervinäger
1-2 msk råsocker
Starkt paprika pulver
Chiliflakes
En halv påse kvarglömd BBQ-rub från sommarens grillning
Spiskummin
Salt
Peppar

Vi gillar rejält med smak så jag snålade inte när jag rörde ihop alla kryddor tillsammans med oljan och resten av ingredienserna till marinaden. I alla recept jag läst står det om lergrytor eller emaljerat gjutjärn men just nu har jag ingetdera. Istället la jag min fläskkarré i en vanlig ugnsfast form och hällde över marinaden och gnuggade in den ordentligt runt om. Täckte allt med en bit folie och sedan stoppade jag in den i ugnen på 110 °C. Där fick den stå hela dagen och halva kvällen. Det blev nog en 8-9 timmar men det är inte så noga. 4-5 timmar tror jag åtminstone man ska satsa på men man kan likaväl sätta in den på morgonen innan man går till jobb eller skola.
Då jag tagit ut den fick den svalna en lite stund och sedan kom det roliga. Det är nämligen i detta skede namnet Pulled Pork blir begripligt. Vid det här laget är nämligen den lilla grisbiten så mör och sönderfallande att man enkelt drar isär den med ett par gafflar eller fingrarna till lagom stora munsbitar. Därefter häller man på en skvätt av skyn man har kvar i formen - så där så det blir "lagom" blött :-)
Givetvis är den utmärkt att servera på en gång men den blir verkligen inte sämre av att stoppas in i kylskåpet och sedan snabbt stekas upp när det är dags för servering.
Idag åt vi den tillsammans med potapas och lite majs. Nästa gång kommer jag testa den till tacos och som många skriver så tror jag det är perfekt att stoppa i ett pitabröd eller någon slags wrap. Jag kan också tänka hur trevlig sommarens picknick kan bli om man plockar upp ett foliepaket fyllt med pulled pork och snabbt värmer på engångsgrillen.
Att så god mat kan vara så billig och så enkelt att tillaga är näst intill kriminellt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar