söndag 6 mars 2011

Det visade sig ha varit en riktig Pickipicki-dag

Pannkaksmuffins

Satt och läste massa matbloggar igår (har ju tenta på torsdag så då gör man allt som man inte hinner annars...). Mängder med smaskiga recept från alla världens kanter. Massvis saker som jag kände "det här måste jag pröva någon gång".
Så imorse till frukost kom jag på att jag läst om ugnspannkaka i muffinsform. Bra idé - den kör vi på...

Vanlig pannkakssmet i muffinsplåt

En liten stund senare efter besök i ugnen

Idag gjorde jag utan smaksättning men blåbär, bacon eller äpple med kanel är sådant jag själv tänker skulle vara gott. Egentligen är det bara fantasin som sätter gränser.
Tre av fyra barn älskade dem. Den fjärde är inte så förtjust i tjockpannkaka men han älskar å andra sidan amerikanska pannkakor och det gör inte de andra. Rättvist med andra ord!

Lövstekt fläskytterfilé och vad som visade sig vara min variant av potapas

Efter ett nytt försök att plugga medan de andra åkte pulka var det dags för mat igen. I kylen låg fem stora fina bakpotatisar och jodå, jag hade läst något om potatis som verkade så gott igår. Hur var det nu igen? Olja, spiskummin och stark paprika var vad jag kom på.
Jag skar mina potatisar i tjocka skivor (0,5-1 cm) och la ut på två plåtar. Rörde i spiskummin, stark paprika, lökpukver, salt och pressad vitlök i en skvätt rapsolja. Penslade potatisarna med kryddoljan innan de åkte in i ugnen ca 30 min på 225 °C. Till detta åt vi tunt skivad fläskytterfilé och barnen som inte är några direkta potatisälskare bad till och med om mer av den konstiga pommesen.

Så här trevliga kebabklämmor blev resultatet av Pickipickis morgonuppmaning

Så till kvällen tänkte jag att jag skulle passa på att tävla. Hos Pickipicki pågår en tävling till den 14 mars där man ska tillaga ett av alla fantastiska recept som finns i arkiven och sedan betygsätta det. I morse när jag låg och mornade mig kikade jag i google reader på telefonen och fick en trevlig uppmaning; "Värm upp våffeljärnet vetja!"
Sagt och gjort. I kylen fanns det kvar en skål kebabkött sedan i fredags. Tillsammans med ost, tomat och rödlök (ja, rödlök funkar till nästan allt) fick det våfflas ihop mellan ett par tortillabröd. 7 av 10 fick den här varianten - receptidén en klar 10:a.

Nu när jag skulle skriva det här fick jag sätta mig och leta i historiken för jag ville ju gärna ära den som äras bör både för muffins och potatis. Ett brett leende spred sig när jag upptäckte att trots att jag säkert besökt fler än 30 matbloggar igår kom alla idéer från samma fantastiska inspiratör. Så därför passar jag på att tävla lite till...
Potapas - 8 av 10
Pannkaksmuffins - 8 av 10 men med lite fyllning kommer den utvecklas till åtminstone 10 av 10

Nu är det dags att återgå till studierna. Idrottsnutrition och ätstörningar ska läsas och lite bilder till folkhälsoprojektet måste fixas.

1 kommentar: